Bio-matematický model na Tour de France – speciální bonus - ohlasy
Virtuální souboj jezdců zapojených do programu BMM s nejlepšími profi-cyklisty na časovce jednotlivců v Alp d'Huez v rámci letošní Tour de France vyvolal řadu diskusí a ohlasů. Více v tomto příspěvku.
"Jakkoli vždy BMM inzerujeme jako nemilosrdný, v tomto případě to je přesně naopak“ - byla stěžejní věta, která už zazněla v původním článku. Velmi nás těší, že v reakci na něj se nám ozvala mimo jiné trojice cyklistů, kteří s tímto kopcem mají osobní zkušenost a ve výňatcích z e-mailové korespondence a v jednom rozhovoru přinášíme jejich autentické postřehy:
Petr Drechsler (http://mujweb.cz/www/petrlucka) BMM=52:20,9
Skutečně to naopak je. Loni jsem měl to štěstí si na Alpe d'Huez vyjet a trvalo mi to o celou čtvrt hodinu dýl než podle BMM. Ovšem je pravda, že jsem měl na zádech batoh s asi 10kg foťákem. Už je to rok, co jsem tam byl a tím pádem si toho zas tak moc nepamatuju. Vím jen, že ten den, co jsem si na Alpe d'Huez vyjel, se jel v okolí nějaký maratón a tudíž mě cestou nahoru nikdo nepředjížděl, protože všichni byli na tom maratónu :-)
Ruda Chlad
Vaše studie je zajímavá, ale v praxi nepoužitelná. Jan Šnajdr a čas 43:30 to je dobrý vtip! Sám jsem tento kopec jel, takže vím o čem mluvím. Nemůžete porovnávat výkon z 2,5km časovky. Každou další minutou náš výkon, jako hobby cyklistů značně klesá.
KPO
Dík moc za tvůj příspěvek. Nesdělil bys pro náš web něco více ze tvé jízdy? Je samozřejmě naprosto jasné, že nemůžeme srovnávat profíky s amatérama, nakonec to bylo napsané i v závěru příspěvku. BMM je jen zábava a bonus z Tour byl opravdu jenom pro pousmání pro ty lidi, kterým letos v rámci BMM nasazujeme nemilosrdnou laťku v našich závodech.
Na druhou stranu to byla docela dobrá příležitost podívat se pro inspiraci na kompletní výsledky profíků na tomhle pekelným kopci, protože všech 150 jich to zajelo vlastně úplně vyrovnaně.
Ruda Chlad:
mě je jasné, že to je jenom taková zábava. Jinak si myslím, že přední jezdci používali i o trochu lehčí převody - např. 36:25, aby mohli udržet vyšší kadenci. Kopec je to samozřejmě extrémně náročný. V nejprudších místech to člověka stojí spoustu sil, aby udržel nějaké rozumné tempo. Já jsem to jel skoro celé na převod 39:25, nahoře už 21 i 19. V nejprudších místech byla rychlost okolo 13 km/h, což odpovídá kadenci necelých 70 ot./min. Pro mě je to málo, proto si myslím, že s lehčím převodem vzadu třeba 27 by jel člověk rychleji, pokud není vyloženě silový typ. Byl to samozřejmě obrovský zážitek a obdivuji všechny ty borce i toho posledního, co tam vyjel.
Igor Kubín (HIC Markus) BMM=52:03,5
Tu podívanou v Alpe d´Huez jsem si tentokrát nenechal ujit a tak jsem tam byl už od soboty od večera. Při té příležitosti jsem si to v průběhu čtyř dnů vyšlápnul hned třikrát, z toho jednou, v úterý večer, jako kdyby šlo o závod - v tepové frekvenci cca do 160 t/min tak, jak jezdím časovky v KPO ale i ostatní. Dosáhl jsem tam času těsně nad 60 min, ale dvakrát se mi tam ještě dole na rovině zapletli lidi a i nahoře bylo dost husto, takže jsem musel párkrát téměř zastavit. Jedno vím ale jistě, že času pod 59 minut bych asi určitě nedosáhl ani v nejlepším případě a tak v mém případě považuji čas 59 min v současné době na té trati za minimální dosažitelný. Podle"BMM" jste mi přisoudili čas 52:03, takže já bych ty časy podle "BMM" násobil koeficientem 59/52 = 1,13 a myslím, že by to reálným možnostem i u ostatních bylo o dost bliž než to, co je uvedeno v tabulce, kde by mohl vzniknout dojem, že sneseme srovnání s profíkama.
Nečekaný příspěvek leadera kategorie M50+ našeho poháru Časovek do kopce jsme posléze rozšířili v našem rozhovoru:
Reportáž Igora Kubína z Tour de France přináší firma Markus (www.markus.cz)
Dík moc, že sis našel čas na malý rozhovor pro náš web. Pojďme rovnou k té etapě Tour de France do Alpe d’Hues. Jak jsi se tam dostal?
No já jsem byl s rodinou ve Francii na dovolené. Touhle dobou jezdím vždycky na dovolenou a přitom jsem přemluvil rodinu, abychom se zajeli podívat ještě do těch Alp, konkrétně do Alpe d’Hues. Takže to bylo v rámci dovolené. V loni jsem se byl podívat v Gapu na jednu etapu a letos jsem se chtěl podívat na víc, ale moc se to nedalo, takže jsem viděl jenom tuhletu.
To muselo být úplný šílenství. Tolik lidí na tam malým úseku…
Bylo. Bylo to opravdu…vlastně od té soboty, co jsem tam byl, tam byly takový kvanta lidí a kvanta cyklistů, jo, to jsem v životě neviděl pohromadě, ale nejen na tom kopci, ale i když jsem vyjel, třeba tam kousek je to středisko Les Deux Alpes. Když jsem jel tam, tak se pořád potkávaly kvanta, kvanta cyklistů. To nebyly desítky ani stovky, to byly tisíce. Spousta cizinců, ale myslím, že to tam docela zvládali. Žádné velké problémy tam nenastaly.
Když jsi potom chtěl zajet vlastní trať časovky, bylo to reálný zajet to v těchhle davech ostře?
No já si myslím, že jo, že jedině dole byl problém. Startovalo se v městečku Bourg d’Oisant a jelo se asi dva kiláky, nebo kilák a půl po rovině, no a pak nastalo to stoupání. V tomhle rovném úseku problémy vcelku byly. Jezdila tam auta, motali se lidi, odbočovalo se tam z hlavní. Když jsem tam jel, tak jsem opravdu musel občas i zastavit, skoro, no ale v tom stoupání už…v podstatě tam jede člověk už tak pomalu, že i když se tam někdo motá, tak ho objede. Tam bych řekl, že to moc nevadilo. No a zase nahoře je takový, jako dokonce kousek z mírného kopečka, tak tam byl zmatek a vlastně když jsem to jel, tak jsem ještě ani přesně nevěděl, kde bude cílová čára, takže tam jsem dojížděl v podstatě pomalu a asi jsem nedojel úplně do toho cíle. Asi o 50 metrů jsem skončil, ale to už jsem jel vcelku pomalu, takže ten čas co jsem tam měl, asi hodina a pár vteřin, tak si myslím, že maximálně o minutu bych to mohl jet rychleji, za nějakých ideálních podmínek.
Hmm. A ten vlastní kopec, je hodně „vostrej“?
Kopec je v podstatě, já tady mám pro tebe záznam z Haku (oblíbený cyklocomputer Ciclosport HAC4) a na tom je to v podstatě rovná čára. Jedině začátek je plochej a ten konec a mezitím co je, to je neustálé stoupání, jak tam oni píšou kolem těch 8%. Jenom v těch zatáčkách je to kousíček…ta zatáčka je trošku plošší, ale…a asi dvě místa jsou tam takový…no a jede se to v podstatě tu hodinu (smích). Opravdu na tom Haku mám záznam, že to jedu kolem 160 tepů, přitom když mám maximálku 170, tak je to na tu hodinu docela…
Hmm
…ale mě ty dlouhý jako tak nevaděj. Mně spíš vadí rychlý krátký kopce a prudký než delší. Řekl bych, že pro mě jsou delší příznivější.
Vzpomeneš si, na jaký převody jsi to tam jel?
Já tam mám vzadu pětadvacítku a tu jsem jel do toho kopce téměř furt.
Vepředu 39?
No jasně. Malej tác a největší kolečko. Dole na tý rovině samozřejmě… to byla rovina a nahoře se tam dalo přeřadit, ale v těch zatáčkách to prakticky nemělo cenu. To člověk akorát tak nabral dech.
Ten cíl je jak vysoko, nějakých 17, 18 set?
Tuším 1850.
Není už v téhle výšce trošku problém s dechem, když teda pominu, že jedeš hodinu nadoraz (smích).
Tak to člověk neví, jestli je to navíc ještě tím (smích), to těžko poznáš. Já si myslím, že to zase ještě není tak vysoko, aby se to nějak extra projevilo. Já tam jezdím jako i v zimě, na běžky, běhám ale nepřipadá mi to, že by to byl nějaký velký problém, ale těžko to posoudit.
Byl jsi tam potom i při vlastním závodě?
No samozřejmě. Na to jsem tam čekal, ale je fakt, že tam člověk musí být hodně, hodně dlouho před tím závodem na místě, kde chce opravdu být, aby měl pěkný výhled. Já jsem to trochu podcenil a byl jsem tam… startovali ve 2 a já tam byl asi v 11 a to už bylo trochu pozdě, takže ideální místo jsem si už nenašel, no ale nakonec jsem měl docela dobré místo na takovým kruhovým objezdu, kudy oni jezdili asi 250 metrů před cílem.
Až nahoře? Jak jsi se tam dostal?
No já jsem tam nahoře bydlel už od té soboty. To ubytování jsem měl zařízené už předem přes nějaké internetové adresy
Bylo to výrazně dražší, než jiné dny?
Myslím si, že to bylo dražší, ale nebylo to třeba tak drahé jako v zimní sezóně. Nebylo to výrazně dražší.
Když jsi viděl jezdit profíky a měl jsi srovnání sám se sebou, byl to zážitek?
No, abych pravdu řekl, ta podívaná je pěkná, to bych doporučoval se na to podívat, ale když člověk chce mít nějaký přehled o závodě a vůbec, tak je skoro lepší se koukat tady na Eurosport s komentářem Bakaláře, který k tomu řekne ještě spoustu věcí a dovíš se daleko víc než tam, i když já jsem byl na místě… já jsem si právě našel místo, kde byla velká obrazovka, kde byl komentář ve francouzštině. Člověk vidí pořadí a časy, ale co k tomu povídají, to svojí francouzštinou nechytám.
Mě teda překvapilo, že rozptyl mezi prvním a posledním profíkem je vlastně strašně malej.
Já si myslím, že je to daný tím, já ty pravidla moc neznám, ale myslím si, že mají limit do kterého se musí vejít. Dokonce nějací myslím, že díky tomu limitu, tam vypadli, takže oni to nemůžou úplně vypustit. Někteří mi připadali, že to jeli s úsměvem na tváři a že mohli přidat, ale asi si byli vědomí, že se do toho limitu vejdou, třeba ten Robbie McEwen (Lotto-Dommo), co dojížděl do cíle po zadním, tak si myslím, že věděl, že v limitu zajel.
Jasně. No já myslím, že už to k Tour stačí. Ještě bych se tě zeptal, jestli sleduješ náš Biomatematický model?
To samozřejmě sleduju. Sice přesně nechápu, z toho co jste tam napsali, tu podstatu, jak jste to vymysleli (smích), ale sleduju to, je to zajímavý, ale co jsem si tam našel já na sebe… Když jste tam brali v úvahu tu časovku v Chýni, tak to není tak směrodatný, na začátku sezóny. Ten já mám vždycky daleko lepší, v zimě tomu asi dávám trošku víc než ti ostatní a na začátku sezóny už mi to jde líp a pak se to srovnává.
No BMM je v současné podobě spíš postavený na lidi, kteří se na začátku teprve rozjíždí a postupně se zlepšujou. Lidi, co trénují celou zimu, si nasadili laťku opravdu strašně vysoko.
Ta Chýně konkrétně je rovina a to je moje nejlepší disciplína, takže jestli mám základ z toho, tak je spíš přehnanej a pak jsem z toho hodně v mínusu.
No to je přesně ten případ. Dík moc za rozhovor.
související odkazy: