Oetztal Radmarathon 2002 - nejtěžší a nejhezčí?
Posuďte sami
Cyklomaratóny v současné době rostou jako houby po dešti a získávají téměř okamžitě srdce mnohých cyklistů, objevují se stále nové závody a s nimi noví lidé. Existují ale i "stálice". V téměř nekonečném výčtu evropských silničních cyklomaratonů různých délek, obtížností i úrovní, jejichž boom stále není u konce (výčet lze najít např. na internetové adrese: http://www.radmarathon.at) si stojí Oetztálský cyklomaratón sice nenápadně, ale zato neochvějně a s velkou tradicí, úrovní a zejména mezinárodní prestiží. Zeptáte-li se na něj jakéhokoliv náhodného cyklisty v rakouských Alpách, či italských Dolomitech, v 90% ví jasně o čem mluvíte!
Silniční cyklomaratóny jsou mojí oblíbenou disciplínou a Velosérie je sice hezká kolekce našich silničních maratónů, ale člověk je tvor zvídavý a je v jeho přirozenosti objevovat stále nové. Stejně je to i s cyklisty. Atmosféru zahraničního cyklomaratónu jsem okusila poprvé v roce 2001 prvním závodem Alpského poháru - Amadé.
Organizace, atmosféra, ale zejména možnost závodit v krásném prostředí Alp, kterými jsem dřív projížděla téměř vždy na kole obtěžkaném bágly, si mě získala téměř okamžitě. Následoval i druhý závod Alpského poháru 2001 - Euroregio. První dvoustovka téměř celá v dešti (a bez prokřehnutí!). Teprve tady jsem pomalu začala vnímat rozdíly v organizaci takovéhoto závodu u nás a v zahraničí. Pořadatelé tady zkrátili trať o nejvyšší kopec a hlavně - vždy mezi dvěma avizovanými občerstvovačkami byla ještě jedna "navíc" pouze s teplými nápoji (tohoto přístupu organizátorů jsem si začala opravdu vážit až po loňském Králi Šumavy, kdy na Kvildě byly 2 stupně a teplý čaj až po 150 km).
Ale dost už o minulosti.
Letos jsem absolvovala znovu Amadé, nově Samsona a 3-denního Glocknermana, všechny byly super, každý měl svoje kouzlo. Ale s Radmarathonem Oetztal nelze srovnávat ani omylem.
Takže pěkně od začátku
Oetztálský Radmarathon je silniční cyklomaratón s dlouholetou tradicí. Jeho trať je vedena přes 4 Alpská sedla, z nichž 3 mají nadmořskou výšku přes 2000 m.n.m. a poslední dokonce 2505 m.n.m. Délka trati je 238 km, celkové převýšení úctyhodných 5500 m. Start a cíl je v malebném rakouském městečku Soelden, vzdáleném asi 90 km jihozápadně od Insbrucku. Nejblíže to zrovna není, ale vše je relativní. Uvážíte-li, že z Prahy je stejně daleko do Salzburgu jako do Ostravy.
Limit pro maximální počet startujících je 2500 účastníků. A věřte nebo ne, v květnu jsou startovní čísla rozebraná. Tady se lze buď přihlásit s velkým předstihem a doufat, že vám do toho nic nepřijde, nebo zariskovat a nechat shánění čísla na poslední chvíli (kdy se ho potřebují zbavit ti, co doufali a nemůžou se z různých důvodů zúčastnit). K takové korespondenci slouží například stránka "Gastebuch" na oficiálních internetových stránkách akce - http://www.oetztaler-radmarathon.com. Výše startovného se liší podle doby, kdy se přihlašujete a je buď 37, 45 nebo 55 Euro. V ceně je mimo jiné i kvalitní památeční cyklistický dres. Další náklady? Kemp pro auto a 2 osoby - 16 Euro. Privát se snídaní 20 Ero pro jednoho (najdou se samozřejmě i dražší). Pak už jen doprava (benzín) a náklady jsou kompletní.
![]()
památeční dresK trati závoduStart je v již zmiňovaném městečku Soelden a to počínaje letošním ročníkem již každoročně. Dříve se o pozici pořádajícího města střídalo ještě malebné městečko Steinach, nacházející se ve stoupání na Brenner, ale prý tady nedostačovaly ubytovací, ani organizátorské kapacity, takže budoucnost byla přisouzena už jen Soeldenu.![]()
atmosféra startuPrvní problém, který vás na profilu trati zaskočí, je start z kopce! Pro mě to byl první maratón s tímto typem profilu. Této skutečnosti jsem se ve spojení s dvouapůltisícovým davem cyklistů značně obávala. Musím ale uznat, že zbytečně. Rychlostní průměr 47 km/h na prvních 30 km byl docela bezpečný.
Pohoda sjezdu (relativní) skončí po 30 km v městečku Oetz, kde trať závodu uhýbá vpravo k prvnímu dvoutisícovému kopci - lyžařskému středisku Küthai. Alespoň většinou. Letos však nedávné deště způsobily, že v závěru stoupání silnici zatarasil sesuv půdy, který se do data konání maratónu nepodařilo odklidit. Trať byla proto vedena kousek před vrcholem vlevo a vedlejší cestičkou sjela do Haimingu. Tenhle sjezd měl na rakouské poměry opravdu špatný asfalt, němečtí kolegové používali dokonce termínu "Katastrofe". Ve sjezdu bylo sice možno potkat pár vyskočených lahví a lepících cyklistů, ale vzhledem k tomu, že u nás takhle vypadá každý druhý sjezd na vedlejší silnici, nebyla to pro mě zase taková tragédie. Odměnou za to byl krásný výhled na pomalu se rozplývající ranní mlhu v údolí Innu.
ranní mlha v údolíDalší úsek trati - do Insbrucku pod stoupání na Brenner - měl charakter rychlé rovinaté časovky. Tady už chtělo pomalu zvažovat, jestli se nechat "uhnat" neúměrně rychle jedoucí skupinou, nebo si počkat na rozumnější a šetřit síly do kopců.
Za Insbruckem na 89. km cyklisty čekala první čipová kontrola. Nejen k zajímavému porovnání mezičasů, ale taky konečná pro všechny, kteří nepřijedou do časového limitu. Kdo nestihne za 4:15 h absolvovat první (a navíc nejrovinatější) třetinu trati, nemá cenu aby se trápil dále a čeká ho už jen poznání jízdy ve sběrném autobuse. Stejná kontrola a časový limit 13 h je pak ještě na 212. km.
stoupání a občerstvení - BrennerStoupání na Brennerpass je poměrně snadné, ale dost dlouhé. Na vrcholu pak čekají na cyklisty 2 příjemné skutečnosti - je tady občerstvovačka a máte první půlku závodu za sebou! Nenechte se ale zmást, taky jsem se nechala nachytat, a to i přesto, že jsem trať znala a měla ji letos již jednou projetou. Je to půlka jen z hlediska ujetých kilometrů a to zdaleka není rozhodující! I když jsem tady již cítila, že sil pomalu ubývá, což jsem se snažila zachránit alespoň zastavením na občerstvovačce, dosavadní průměr stále téměř 30 km/h mě motivoval k dalšímu obrovskému nasazení.
Další "překážka" na trati po větrném sjezdu z Brenneru se jmenuje Jaufenpass (passo Giovo) a má nadmořskou výšku 2085 metrů. Tedy převýšení 1075 m na 20 km. Tady ještě bojuju s nasazením, ale už cítím, že tímhle průsmykem se pro mě charakter závodu definitivně změní (z boje o umístění na boj o časový limit). Počasí se zatím definitivně rozhodlo pro krásný letní den, mraky se rozpustily a teplota 19 stupňů na průsmyku dává tušit nový problém - tekutiny. Na občerstvovačce na průsmyku plním jen kapsy a lahve a snažím se co nejrychleji pokračovat. To byla ale rozhodující chyba. Po sjezdu do St. Leonarda mám už jen na dně jedné láhve, teplota jde ke 30 stupňům a sklon stoupání značně přitvrdil (při projíždění trati jsme zvolili opačný směr a většího sklonu jsme si ve sjezdu ani nevšimli).
![]()
stoupání a občerstvení - GiovoDalší občerstvení je po 17 km z celkem 30 km stoupání na rozhodující průsmyk závodu - Timmelsjoch (passo Rombo), převýšení 1774 m, nadmořská výška úctyhodných 2505 m. Kdo ušetřil sílu na tenhle kopec, vyhrál! Minimálně sám nad sebou. Bohužel k těm šťastlivcům nepatřím a následnou cykloturistikou snižuju už tak nevalný dosavadní průměr. Uklidňuju se tedy několika skutečnostmi: limit stihnu určitě, někteří s křečema ve stínu postávající kolegové jsou na tom podstatně hůře a navíc konečně mám možnost se kochat výhledy (zrychlit už stejně nemůžu). Nic na tom už nezmění ani pracně dobytá občerstvovačka, kterou už využívám spíše k odpočinku a doplnění tekutin. Chuť k jídlu už mě přešla dávno. Stoupám tedy dále. Výhledy jsou opravdu ukázkové - takové počasí je na Timmelsjochu jen pár dní v roce. Průsmyk je položen tak, že se tu většinou válejí ošklivé mraky i přesto, že je všude kolem slunečno. Jde o průsmyk opravdu výjimečný, téměř si troufnu tvrdit, že kdo neprojel Timmelsjoch, nezná Alpy (alespoň ty Oetztálské).
stoupání na Timmelsjoch![]()
Blížím se k vrcholu a stanovuji si další (tentokrát už podstatně nižší) cíl: aspoň to stihnout do cíle pod 11 h. Ve sjezdu ještě zdolávám nejnebezpečnější místo trati - místní obrovská kráva vyrazila přes silnici výrazně pomaleji, než byl můj odhad a zabrzdit se mi podařilo až tak 20 cm před ní. No, aspoň měl za mnou jedoucí cyklista nějaké zpestření.
Cílem projíždím po 10 hodinách a 53 minutách jízdy, celkový hrubý průměr 22,95 km/h (trať byla letos o pár km delší díky objížďce střediska Küthai). Zázraky se prostě nedějí a čas stačil "pouze" na 9. místo v kategorii (z 26, které dokončily).
Statistika
2 113 účastníků projelo úspěšně cílem
účastníci byli ze 14 zemí s jasnou převahou cyklistů z Německa, Rakouska a Itálie
čas nejlepšího - 7:25 hod.
Závěrem?
Kdo nezkusí, jen těžko může hodnotit. Alpy prostě s Vysočinou srovnávat nelze! Stejně velký rozdíl pak vidím mezi Alpami v tréninku a v závodě. Nevěříte?
Příští ročník Oetztálského cyklomaratónu se koná 31.8.2003.
Dagmar Likusová (KPO), usatec@volny.cz, říjen 2002