Cyklistika, nebo cykloturistika? - Glocknermann 2002


Cyklista prahne vesměs po co nejlepších výkonech, cykloturista zase hledá co nejhezčí trasy, výhledy a okolní přírodu, bez ohledu na to, jakou rychlostí bude krásnou přírodou proplouvat. Existuje ale něco, kde oba přístupy začínají trošku splývat. Tím "něčím" jsou Alpy. V Alpských sedlech ani zanícený cyklista většinou neodolá nádherným výhledům a naopak cykloturista chystající se pokořit alpské silničky už přece jen nějakou fyzickou zdatnost mít musí.

Cyklistika, nebo cykloturistika? Cyklistika, nebo cykloturistika?
 
cyklistika, nebo cykloturistika?
 
Cyklistika, nebo cykloturistika? Cyklistika, nebo cykloturistika?

Takže pěkně od začátku

Protože patřím k "cyklistům", pro které přece jen Alpská sedla jsou větší výzvou, než české silniční závody, zaujala mě na jaře roku 2001 v kalendáři akcí časopisu Cykloturistika možnost účasti na 3-denním cyklomaratónu Glocknermann 2001. Zdálo se mi ideální výzvou zkusit, jestli na to mám. Žebříček byl tímto rozhodnutím postaven - když přežiju tohle (820 km a 10km převýšení za 3 dny), můžu se pokusit o non-stop objezd republiky (1 111 km) v srpnu téhož roku.

Vše fungovalo dobře - odeslala jsem startovné, začala e-mailem komunikovat s pořadateli a pak odjela na 10 dní projet pár alpských sedel. Po návratu mě pak docela nepříjemně překvapil e-mail od pořadatelů, proč jsem nepřijela a kam mi můžou vrátit (ne malé) startovné. Byl konec června a Cykloturistika otiskla datum konání akce na červenec. Ani na okamžik jsem nezapochybovala, že by něco nehrálo. Úplně jsem ignorovala, že na oficiálních internetových stránkách akce bylo jasně napsáno "Juni" - tedy červen.

Nicméně rok se sešel s rokem a po obdržení krásného vlastnoručně psaného novoročního přání od pořadatelů jsem se rozhodla k účasti na akci Glocknermann 2002 - tedy pozdě, ale přece! Opět jsem odeslala startovné a s napětím očekávala co od takovéto komorní zahraniční akce můžu očekávat.

Start
atmosféra startu

Jak už jsem se zmínila výše - Glocknermann je tradiční rakouský cyklomaratón organizovaný vzorně partou nadšenců z Grazu. Maximální počet startujících je omezen na 100 účastníků. Startovné 200 EUR zahrnuje 2 noclehy v krásném hotýlku s polopenzí v Oberverlachu, občerstvení na trati, tričko a několik dalších maličkostí. Trasa je rozdělena do tří etap, a to:

Graz - Oberverlach, Oberverlach - Lienz - Felbertauern - Grossglockner - Oberverlach a Oberverlach - Graz (277, 245 a 291 km), z čehož trasa prvního a třetího dne je zčásti totožná. Podrobné informace lze najít na oficiálních stránkách akce, a to: http://www.glocknerman.at/. Maratón má také svou "tvrdší" variantu - a to absolvování celé trasy non-stop s vlastním doprovodným vozem. I tuto variantu absolvovalo v roce 2002 úspěšně 14 účastníků, z nichž nejlepší v čase pouhých 30:17 hod.! Při této variantě se v podstatě jedná o to nahradit 3 dny na kole s komfortním noclehem non-stop jízdou 2 noci a 1 den. Při letošních denních teplotách 34˚ C ve stínu to nebyla zas tak špatná volba.

1. Etapa 2. Etapa 3. Etapa
profil trati

Celá trasa maratónu (snad jen kromě prvních a posledních 10 km v okolí Grazu) je vedena krásnou krajinou, přes mnoho malých i velkých průsmyčků. Z nich za zmínku určitě stojí Kitzeck, Soboth, Windische Hohe, Iselsberg a Grossglockner. Zkrátka cestou bylo pořád na co koukat, což mě třeba u trasy prvního a třetího dne příjemně překvapilo.

 

Kitzeck - občerstvení
Kitzeck - poslední občerstvení

Přestože z propozic jsem si přečetla, že zhruba každých 70 km je občerstvení jen s nejnutnějšími potravinami a celá trať je značená jen na významných křižovatkách, opak byl pravdou. O necelou padesátku cyklistů pečovalo 7 doprovodných aut organizátorů. Každý účastník na startu obdržel itinerář, podle kterého se zabloudit nedalo, ani kdyby se člověk snažil sebevíc a pro jistotu byly dřevěnými šipkami u silnice označeny kompletně všechny křižovatky. Na občerstvovacích místech si cyklista mohl vybírat zhruba z 10 druhů jídel a pití, kterého byl všude dostatek. Kromě doprovodných aut organizátorů se mezi cyklisty pohybovalo i pár osobních aut doprovodů některých účastníků. Všechna doprovodná auta na startu obdržela velkou samolepku s logem akce, což nám - cyklistům - zejména zpočátku pomáhalo v orientaci, které auto je "naše". Posádky všech doprovodných aut vydržely s dobrou náladou o nás pečovat celé tři dny.

Zkrátka moje doprovodná "Škoda 120" byla jen starost navíc. První den neunesla vysoké teploty a uvařila se 40 km před cílem, druhý den jsme jí dali pro jistotu volno a třetí den návrat do Grazu už přežila statečně.

Mezi účastníky akce byli jak "draci", pro které to byl kvalitní jarní trénink a jejichž rychlost jen málokdy klesala pod 30 km/h, tak trošku odolnější cykloturisté, kteří do cíle dojížděli denně pomalu se setměním, ale nespokojeně rozhodně nevypadali. Zejména se jednalo o "místní" Rakušany a Němce, ale našel se i Ital a Američan žijící v Německu - ten patřil zrovna ke skupince nejpomalejších, ale zato nejspokojenějších účastníků.

Stoupání Soboth
stoupání Soboth

Splněná očekávání - co mi Glocknermann 2002 dal a co vzal?

To, že se u nás o takových akcích mnoho neví, dokazuje i skutečnost, že když jsem se 25.8.2002 na start Oetztálského maratónu postavila, byla jsem jediným účastníkem z ČR. Myslím, že by více osvěty v tomto směru nejeden český cyklista jen uvítal.


Dagmar Likusová (KPO)usatec@volny.cz, říjen 2002