|
KPO a CVC
ve spolupráci s LAG a MC28 zvou všechny cyklisty na ‘Objezd
Města pražského’ bez
doteku s jeho hranicí |
|
S T A R
T : |
dne
3. června 2000 v 8:00 hod., Zlatníky u Prahy, u kostela křižovatka silnic Dolní Břežany-Jesenice a
Hodkovice-Libeň |
Trasa Objezdu vede po
silnicích 2. a 3. třídy, zpravidla dobře udržovaných. Start – Zlatníky,
Libeň, Okrouhlo, Zahořany, Petrov, Chlomek, Davle, Sloup, Hvozdnice,
Bojanovice, Bratřímov, Čísovice, Řitka, Černolice, Všenory, Dobřichovice,
Karlík, Kuchař, Tachlovice, Nučice, Hořelice, Drahelčice, Úhonice, Hájek,
Jeneč, Dobrovíz, Kněževes, Tuchoměřice, Lichoceves, Velké Přílepy, Roztoky,
Klecánky, Klecany, Sedlec, Líbeznice, Měšice, Mratín, Sluhy, Velká Brázdim,
Popovice, Dřevčice, Svémyslice, Zeleneč, Šestajovice, Jirny, Nové Jirny,
Úvaly, Škvorec, Zlatá, Slušice, Křelice, Říčany, Kocanda, Jesenice, Zlatníky – Cíl |
Podmínkou úspěchu je
ukončit jeden okruh kolem Prahy bez doteku s městskou hranicí v čase pod 12
hod. Délka Objezdu je cca. 158 km. |
Objezd je organizován amatéry a pro amatéry a tomu také odpovídá poměrně nízká náročnost. Výhodou této trasy je její kruhovitost a tedy neustálá blízkost pražské MHD, jejíž služeb mohou využít ti méně šťastní při předčasném ukončení Objezdu (profesionálové se ovšem mohou také zúčastnit). Buďte připraveni a plně vyzbrojeni k celodenní cestě. Kolo,
přilba, náhradní díly, nářadí, lehké potraviny a energetické nápoje Vám budou
na cestě dobrými pomocníky. |
|
‘Objezd Města pražského’ bez
doteku s jeho hranicí |
|
|
Historie a současnost
|
|||
Snaha o
zdolání tak smělého cíle je snad stará jako Praha sama. Za zakladatele této
tradice je považována sama kněžna Libuše:
„Vidím město veliké, jehož sláva hvězd se dotýká, dojde však svého naplnění,
až udatný Čech v sedle vlastní silou do půldne obvod města velikého z vnější
strany dookola zdolá“. Dobové
kroniky se zmiňují o mnoha ranných pokusech vyřešit tento problém a vyzdvihnout
slávu Prahy ke hvězdám. Praha má v těchto dobách ještě velice krátkou
hranici, avšak sedlo mezi nohama téměř znemožňuje rozumný pohyb. První
písemná, historicky doložená zmínka o reálném pokusu o Objezd Prahy, se
objevuje v husitském válečném deníku: roku 1524 se o tento výkon pokusil
pobočník Jana Žižky z Trocnova, ctihodný zeman Alfréd Kolomat z Rokycan
se dvěma lehkooděnci. Vzdělaný šlechtic již tehdy chápal, že v koňském sedle
se běhat nedá, jiné však neměl k dispozici. Sedlo proto umístil na kovanou
konstrukci nesenou dvěma zmiňovanými lehkooděnci. Nebylo-li k pohonu použito
vlastních sil, nemůže být pokus samozřejmě považován za právoplatný. Jde však
o jeden z významných milníků vývoje cyklistiky. Konstrukce Kolomatem
vytvořená je užívána do dnes, pouze lehkooděnci byli nahrazeni koly. Dobové
prameny se zmiňují i o řídítkách, jimiž jezdec ovládá směr běhu předního
lehkooděnce. Další pokus
zmiňuje Pražský letopis: roku 1619 se o podobný výkon pokusili malostranští
měšťané Matěj Nekolný a Jakub Kolný. Oba borci se střídali v tažení
dvoukoláku, v němž se vždy nacházel druhý účastník Objezdu. Zde se již poprvé
objevuje dvojkolý dopravní prostředek poháněný vlastní silou účastníků.
Stejně jako my dnes se na vhodnost použití takového dopravního prostředku k
vysokým cílům díváme poněkud skepticky, byli si toho plně vědomi i sami
účastníci, což naprosto rozložilo morálku v týmu a ten se zastavil již dlouho
před setměním v podolském hostinci U Kolovadla. Hostinský byl podle dobových
pramenů velikým příznivcem Objezdu Prahy, svým idolům nedokázal cokoli
odmítnout, což znamenalo konec pokusu. Další zmínka
uvádí rok 1896, kdy se pokusil opět zdolat Objezd Prahy pan Joachym Walter,
majitel patentu CaKRU 278 znějící na „Zubořetězový pohon kolového samohybu“ s
hlavním inženýrem svých závodů Alfrédem Kolomatem původem z Rokycan na
bicyklech vlastní konstrukce. Prapředkovu nosnou konstrukci uchovávanou v
Rokycanech jako rodinné stříbro doplnili o dvě kola na místech původních
lehkooděnců a o Walterův zubořetězový pohon. I sedlo se značně zmenšilo a od
té doby dodnes již nedoznalo podstatných změn. Počátek trasy Objezdu byl
vysloveně úspěšný a těšil se veliké popularitě Pražanů. V odpoledních
hodinách však do Prahy neplánovaně zavítal hrabě Harach s automobilem Daimler-Benz
a přihlížejících kolem trati začalo valem ubývat. Bohužel výrazně komerční
akce tím ztrácela pro oba podnikatele svůj význam a ti ukončili svou další
snahu. Ovšem
prostředek vhodný pro naplnění slavného proroctví je na světě. Na cestě k
úplnému vítězství a udržení této tradice však bude třeba prolít ještě mnoho
potu i krve. |
1. novodobý pokus o Objezd města pražského podnikli roku 1993 tři borci: Zbyněk
Křesťan, Dušan Příbrský a Jirka Sladký. Pokus byl od počátku provázen
nesnázemi. Rodinné problémy jednoho z účastníků posunuly start asi o 2
hodiny. Časový pres a následný psychický stres dovolily jednomu z účastníků
natolik rozložit morálku skupiny, že všichni „borci“ vzdali v polovině
Objezdu poblíž Divoké Šárky a domů se vydali smutně napříč Prahou. První
novodobý pokus tedy jednoznačně nebyl úspěšný. Dokázal však položit základy
novému sportovnímu duchu moderní české cyklistické obce. 2. pokus - byl
uskutečněn 9. srpna roku 1996. Šlo především o to konečně dokázat, že Objezd
Prahy vlastní silou je v limitu 12-ti hodin možný. Tomu byl plně podroben
výběr i příprava účastníků, jejichž inteligence a fyzická zdatnost dávaly
záruku psychické rovnováhy a dlouhodobě vysokých výkonů. Všichni byli
odzkoušeni při předchozích dálkových vytrvalostních akcích typu „Šíleného
cyklisty“. Po 11h 59min a 35s, tedy 25
s před limitem, dorazila skupina úspěšně do cíle. Start se konal v
8:20:00 a cíl byl dosažen ve 20:19:35.
Objezd úspěšně zdolali Michal MALÁŠEK, Dušan PŘÍBRSKÝ a Jirka SLADKÝ. 3. pokus - byl
neočekávaně vyhlášen skupinou MC28 ve spolupráci s CVC na dne 5. října 1996.
Čas Objezdu byl tentokrát naplánován na neuvěřitelných 10 hodin. Podaří se
překonat i tuto magickou hranici? Základ skupiny tvořili opět dva osvědčení
borci Michal Malášek a Jiří Sladký. Tým doplňoval Dušan Příbrský jako ozdoba
a zátěž. Nové Sladkého kolo a Maláškova síla se však plně uplatnily, slabšímu
členu skupiny byla poskytnuta dostatečná podpora a pokus o Objezd skončil
úspěšně po 9h a 52min, tedy 8 min před velice náročně stanoveným limitem.
Magická hranice 10 hodin byla pokořena. Vykročme směle ke světlým zítřkům. Na začátku se
zdálo, že úspěch plně závisí na technickém pokroku, který jednou jistě
přinese vysněný samohybný stroj. Když se tento vzývaný pomocník konečně po
více než 1000 letech objevil, ukázalo se, že samotné dobré podmínky nestačí a
bylo třeba ještě 100 let čekání, než se rozvinul dostatečně bojový duch,
který byl schopen tak velkolepý čin dokonat a zkrácením času na 10 hodin
dokonce i překonat. Je známa i legenda o borci Jirkovi Sladkém, který údajně
překonal hranici 8 hodin. Chybí však věrohodní svědkové, a samotný Jirka si
po velkém vyčerpání nic přesného nevybavuje. I přes to se rozhodl pokusit se
v budoucnu o překonání 7 hodinové hranice. Pokusme se také, nebo alespoň
přejme štěstí, sílu, vůli a držme palce. Dávné proroctví a velký sen Pražanů tak byly po více než 1000 letech hledání a snažení naplněny - sláva Prahy se konečně dotkla hvězd a je na nás, přátelé cyklisté, abychom ji společně udrželi tam, kam jsme ji vyzdvihli. První tisíciletí vytýčilo cíl, druhé jej dokázalo naplnit, třetí jej musí dokázat rozvinout. Dokažte, že
nejen ti špičkově připravení jsou schopni velkolepých činů. Přejeme všem
dostatek sil. |
||