Cyklistický
klub KPO zve všechny cyklisty na
historicky 9. novodobý oficiální pokus o:
bez doteku
s městskou hranicí
S T A R T : 9. června 2001 v 8:00 hodin, Zlatníky u
Prahy, u kostela
křižovatka silnic Dolní Břežany-Jesenice
a Hodkovice-Libeň
T
R A S A : trasa Objezdu vede po
silnicích 2. a 3. třídy, zvětšiny dobře udržovaných. Délka Objezdu je cca 158 km.
Start – Zlatníky, Libeň,
Okrouhlo, Záhořany, Petrov, Davle, Sloup, Hvozdnice, Bojanovice, Bratřínov, Čísovice,
Řitka, Černolice, Všenory, Dobřichovice, Karlík, Kuchař, Tachlovice, Nučice,
Hořelice, Drahelčice, Úhonice, Hájek, Jeneč, Dobrovíz, Kněževes, Tuchoměřice,
Lichoceves, Velké Přílepy, Roztoky (společný oběd), Klecánky, Klecany, Sedlec,
Líbeznice, Měšice, Mratín, Sluhy, Velká Brázdim, Popovice, Dřevčice, Svémyslice,
Zeleneč, Šestajovice,
Jirny, Nové Jirny, Úvaly, Škvorec, Zlatá, Slušice, Křelice,
Říčany, Kocanda, Jesenice, Zlatníky –
cíl.
Podmínkou úspěchu je ukončit jeden
okruh kolem Prahy bez doteku s městskou hranicí v čase pod 12 hod. Délka
Objezdu je cca 158 km.
Objezd je organizován jako
nezávodní jízda. Výhodou této trasy je její kruhovitost a tedy neustálá
blízkost pražské MHD, jejíž služeb mohou využít ti méně šťastní při předčasném
ukončení Objezdu.
Buďte připraveni
a plně vyzbrojeni k celodenní cestě. Kolo, přilba, nářadí, lehké potraviny a
energetické nápoje vám budou na cestě dobrými pomocníky.
Za KPO Dušan PŘÍBRSKÝ - tel:
0602-343 349
bez doteku s městskou hranicí
Snaha o zdolání tak smělého cíle je snad stará
jako Praha sama. Za zakladatele této tradice je považována sama kněžna Libuše: „Vidím město veliké, jehož sláva hvězd se
dotýká, dojde však svého naplnění, až udatný Čech v sedle vlastní silou do
půldne obvod města velikého z vnější strany dookola zdolá“.
Dobové kroniky se zmiňují o mnoha ranných
pokusech vyřešit tento problém a vyzdvihnout slávu Prahy ke hvězdám. Praha má v
těchto dobách ještě velice krátkou hranici, avšak sedlo mezi nohama téměř
znemožňuje rozumný pohyb.
První písemná, historicky doložená zmínka o
reálném pokusu o Objezd Prahy, se objevuje v Husitském válečném deníku: roku
1524 se o tento výkon pokusil pobočník Jana Žižky z Trocnova, ctihodný zeman
Alfréd Kolomat z Rokycan se dvěma lehkooděnci. Vzdělaný šlechtic již tehdy chápal,
že v koňském sedle se běhat nedá, jiné však neměl k dispozici. Sedlo proto
umístil na kovanou konstrukci nesenou dvěma zmiňovanými lehkooděnci. Nebylo-li
k pohonu použito vlastních sil, nemůže být pokus samozřejmě považován za
právoplatný. Jde však o jeden z významných milníků vývoje cyklistiky.
Konstrukce Kolomatem vytvořená je užívána dodnes, pouze lehkooděnci byli
nahrazeni koly. Dobové prameny se zmiňují i o řídítkách, jimiž jezdec ovládá
směr běhu předního lehkooděnce.
Další pokus zmiňuje Pražský letopis: roku
1619 se o podobný výkon pokusili malostranští měšťané Matěj Nekolný a Jakub
Kolný. Oba borci se střídali v tažení dvoukoláku, v němž se vždy nacházel druhý
účastník Objezdu. Zde se již poprvé objevuje dvojkolý dopravní prostředek poháněný
vlastní silou účastníků. Stejně jako my dnes se na vhodnost použití takového
dopravního prostředku k vysokým cílům díváme poněkud skepticky, byli si toho
plně vědomi i sami účastníci, což naprosto rozložilo morálku v týmu a ten se
zastavil již dlouho před setměním v podolském hostinci U Kolovadla. Hostinský
byl podle dobových pramenů velikým příznivcem Objezdu Prahy, svým idolům
nedokázal cokoli odmítnout, což znamenalo konec pokusu.
Další zmínka uvádí rok 1896, kdy se pokusil
opět zdolat Objezd Prahy pan Joachym Walter, majitel patentu CaKRU 278 znějící
na „Zubořetězový pohon kolového samohybu“ s hlavním inženýrem svých závodů
Alfrédem Kolomatem původem z Rokycan na bicyklech vlastní konstrukce.
Prapředkovu nosnou konstrukci uchovávanou v Rokycanech jako rodinné stříbro
doplnili o dvě kola na místech původních lehkooděnců a o Walterův zubořetězový
pohon. I sedlo se značně zmenšilo a od té doby dodnes již nedoznalo podstatných
změn. Počátek trasy Objezdu byl vysloveně úspěšný a těšil se veliké popularitě
Pražanů. V odpoledních hodinách však do Prahy neplánovaně zavítal hrabě Harach
s automobilem Benz-Daimler a přihlížejících kolem trati začalo valem ubývat.
Bohužel výrazně komerční akce tím ztrácela pro oba podnikatele svůj význam a ti
ukončili svou další snahu.
Ovšem prostředek vhodný pro naplnění
slavného proroctví je na světě. Na
cestě k úplnému vítězství a udržení této tradice však bude třeba prolít ještě
mnoho potu i krve.
1. novodobý pokus o Objezd
města pražského podnikli roku 1993 tři borci: Zbyněk Křesťan, Dušan Příbrský a Jirka
Sladký. Pokus byl od počátku provázen nesnázemi. Rodinné problémy jednoho z
účastníků posunuly start asi o 2 hodiny. Časový pres a následný psychický stres
dovolily jednomu z účastníků natolik rozložit morálku skupiny, že všichni
„borci“ vzdali v polovině Objezdu poblíž Divoké Šárky a domů se vydali smutně
napříč Prahou. První novodobý pokus tedy jednoznačně nebyl úspěšný. Dokázal
však položit základy novému sportovnímu duchu moderní české cyklistické obce.
2. pokus
- byl uskutečněn 9. srpna roku 1996. Šlo především o to konečně dokázat, že
Objezd Prahy vlastní silou je v limitu 12-ti hodin možný. Tomu byl plně
podroben výběr i příprava účastníků, jejichž inteligence a fyzická zdatnost dávaly
záruku psychické rovnováhy a dlouhodobě vysokých výkonů. Všichni byli
odzkoušeni při předchozích dálkových vytrvalostních akcích typu „Šílený
cyklista“. Po 11h 59min a 35s, tedy 25 s
před limitem, dorazila skupina úspěšně do cíle. Start se konal v 8:20:00 a
cíl byl dosažen ve 20:19:35. Objezd
úspěšně zdolali Michal Malášek, Dušan Příbrský a Jirka Sladký.
3. pokus
- byl neočekávaně vyhlášen skupinou MC28 ve spolupráci s CVC na dne 5.10.1996.
Čas Objezdu byl tentokrát naplánován na neuvěřitelných 10 hodin. Podaří se
překonat i tuto magickou hranici?
Základ skupiny tvořili opět dva osvědčení borci Michal Malášek a Jirka
Sladký. Tým doplňoval Dušan Příbrský jako ozdoba a zátěž. Nové Sladkého kolo a
Maláškova síla se však plně uplatnily, slabšímu členu skupiny byla poskytnuta
dostatečná podpora a pokus o Objezd skončil úspěšně po 9h a 52min, tedy 8 min
před velice náročně stanoveným limitem. Magická hranice 10 hodin byla pokořena.
Vykročme směle ke světlým zítřkům.
Na začátku se zdálo, že úspěch plně závisí
na technickém pokroku, který jednou jistě přinese vysněný samohybný stroj. Když
se tento vzývaný pomocník konečně po více než 1000 letech objevil, ukázalo se,
že samotné dobré podmínky nestačí a bylo třeba ještě 100 let čekání, než se
rozvinul dostatečně bojový duch, který byl schopen tak velkolepý čin dokonat a
zkrácením času na 10 hodin dokonce i překonat. Je známa i legenda o borci
Jirkovi Sladkém, který údajně překonal hranici 8 hodin. Chybí však věrohodní
svědkové, a samotný Jirka si po velkém vyčerpání nic přesného nevybavuje. I
přes to se rozhodl pokusit se v budoucnu o překonání 7 hodinové hranice.
Pokusme se také nebo alespoň přejme štěstí, sílu, vůli a držme palce.
Dávné proroctví a velký sen Pražanů tak byly po více než 1000
letech hledání a snažení naplněny -
sláva Prahy se konečně dotkla hvězd a
je na nás, přátelé cyklisté, abychom ji společně udrželi tam, kam jsme
ji vyzdvihli. První tisíciletí vytýčilo cíl, druhé jej dokázalo naplnit, třetí
jej musí dokázat rozvinout.
Dokažte, že nejen ti špičkově připravení
jsou schopni velkolepých činů. Přejeme všem dostatek sil.